novo stadskanaal

annetpoland novostadskanaal banner

 

 

NOVO is een stichting in Noord Nederland die mensen met een verstandelijke beperking helpt met wonen, werken en dagbesteding. Voorafgaand aan de interieuropdracht van NOVO Stadskanaal heeft NOVO SKETS gevraagd om mee te denken over een concept om alle NOVO gebouwen de komende jaren in te richten.

Uit gesprekken bleek dat NOVO eigenlijk drie dingen wilde:

– Ieder huis een eigen karakter

– Het ‘healing environment’ concept introduceren

– Een duidelijke NOVO identiteit

De zoektocht naar een oplossing voor deze vraag leverde het onderstaande op;

In de directe omgeving van elke locatie is wel natuur te vinden.. Een perk, een rijtje bomen of een plukje gras. Deze natuurlijke elementen kunnen naar binnen getrokken worden, het gebouw in. Omdat deze omgeving overal anders zal zijn, levert dit een ander karakter voor ieder huis op. Doordat ieder pand met natuurlijke kleuren en materialen werkt ben je al een heel eind met het implementeren van een healing environment concept.

Karakteristiek voor Stadskanaal was de grote tuin om het gebouw. De begeleiding en bewoners hadden hier duidelijke wensen over; er zouden in de tuin bloemen moesten komen, fruitbomen en een deel moest worden gereserveerd voor een moestuin. Omdat in Stadskanaal 3 groepen wonen, was de stap snel gemaakt. Één groep werd de moestuin, één groep de fruitbomen en de laatste de bloementuin.

De basis van het interieur is groen met houtaccenten, wat staat voor de tuin. De basis is aangevuld met accenten in fuchsia voor de bloementuin geel voor de fruitbomen en oranje voor de moestuin.

Het thema word niet alleen zichtbaar door kleurgebruik, maar ook door de prints die op de verschillende groepen zijn gebruikt. De bewoners herkennen op deze manier hun eigen groep en dus hun eigen thuis. Door de prints op verschillende plekken de deuren van de appartementen van de bewoners te zetten, herkent een ieder zijn of haar eigen voordeur. Deze print ook weer komt terug in de woonkamer van de groep.

Om de herkenbaarheid nog verder door te voeren is in de badkamers met de kleuren van het thema gewerkt. Een groot deel van de doelgroep ziet slecht, door met banen gekleurde tegels te werken valt het witte sanitair meer op en kunnen mensen de verschillende elementen in de badkamer goed herkennen.